A belső kommunikáció szakterületének egyik legnagyobb kihívása, hogy nagyon nehéz kézzelfogható, mérhető célokat rendelni hozzá. Míg mondjuk egy sales-es esetében könnyű egyből rávágni, hogy “15%-kal növelem az eladásokat a következő félévben“, addig például egy belső kommunikációs kampánynak sokkal kevésbé konkrét céljai és mérőszámai vannak a hatékonyságot illetően. A feladat azonban nem lehetetlen – szerencsére a ma használatos eszközök és platformok már számos olyan beépített funkcióval rendelkeznek, melyek megkönnyíthetik a belső kommunikáció mérhetővé tételét.  

Belső kommunikáció számokban

A legkézenfekvőbb mérhető elem a kiküldött e-mailek megnyitási, illetve kattintási aránya, ami többé-kevésbé jó képet adhat egy-egy kampány hatékonyságáról és úgy általánosságban az adott vállalati kultúra működéséről. Egy-egy e-mail statisztikáinál azonban sokkal érdekesebb azt megvizsgálni, hogyan alakul például hónapról hónapra (vagy akár évről évre) a megnyitási arány, mely e-mailek produkálnak kiugró értékeket, és melyek azok, melyek kitartóan az elvárások alatt teljesítenek – értelemszerűen utóbbiakat célszerű alaposan átfaragni.  

Ahhoz, hogy ezek könnyen követhetőek legyenek, célszerű valamilyen – az Outlooknál nagyobb tudású – levelező platform mellett elkötelezni magunkat. A MailChimp vagy például a Maileon nem csak külső hírlevelekre, hanem belső e-mailekre is nagyszerűen tud működni, a rendszerek pedig automatikusan trackelnek minden kattintást és aktivitást, ami a kiküldött levelekben történik – neked már csak annyi a dolgod, hogy kiszűrd ebből a lényeget, és a kapott adathalmazból valamilyen konkrét mondanivalót kerekíts ki. 

Ennek fontosságát saját bőrömön is tapasztaltam: mikor a munkahelyemen elkezdtem azzal foglalkozni, hogy összeállítsak egy belső kommunikációs dashboardot a rendelkezésre álló statisztikákról, túl sok mindent akartam megmutatni egy felületen, a várt hatás pedig el is maradt, hiányzott az az “executive summary” jelleg, ami igazán meg tudta volna ragadni a kollégák figyelmét. Miután kigyomláltam a lényegtelen statisztikákat, picit változtattam a struktúrán, és puszta számok helyett keretet is adtam az egésznek, sokkal könnyebben átment a mondanivalóm, és most már akár egy vezető is gyorsabban, egyszerűbben átlátja az adott visszajelzéseket. 

Mit lehet még mérni? Amennyiben van a munkahelyednek Intranete, és aktívan használják is, célszerű az ottani aktivitásokat is feltérképezni, melyekre szintén platformtól függően különböző lehetőségeid lehetnek. Egy Sharepoint-os Intranet például nagyszerűen tud együtt működni az Adobe Omniture analitika-platformjával, mely elsőre kicsit ugyan komplexnek tűnhet, de cserébe elképesztő részletességű statisztikákat tud adni. Ha érdekel, hogy kik, melyik aloldalon, mennyi idáig és mit csináltak, az Omniture mindenre megadja a választ – a kihívás itt is inkább abban rejlik, hogy ebből kiszűrjük a lényeget, és ennek nyomán felállítsunk egy működő akciótervet. A későbbiekben szó esik majd a blogon a különböző tesztelések (pl. A/B teszt) fontosságáról is, melyek kulcsszerepet játszanak abban, hogy állandóan fejleszteni tudjuk folyamatainkat.

Mérhető kommunikáció – túl a száraz adatokon

Sokat írtam statisztikákról és számokról, a mérhetőség azonban nem csak ilyen formában tud megnyilvánulni. Vegyünk például egy változásmenedzsment-kampányt: egy irodai költözést, vagy valamilyen új, mindenkit érintő szoftver bevezetését. Ebben az esetben a sikert azzal fogjuk mérni, hogy milyen változás következik be a munkatársak magatartásában, viselkedésében – ezt elsősorban kvalitatív felmérés eszközeivel tehetjük meg, kvantitatív tényezőket nehezebb hozzárendelni az elérni kívánt állapothoz. Ettől függetlenül itt is arra érdemes törekedni, hogy minél konkrétabban körülhatároljuk célunkat, akár pl. a SMART szempontjai alapján: legyen egy konkrét dátum, amíg el akarjuk érni, illetve egyértelműen meg lehessen róla állapítani, hogy teljesült-e vagy sem, hiszen ez alapján tudunk továbbmenni a későbbiekben.

Mindent összefoglalva a belső kommunikáció mérése ma már nem csupán lehetőség, sokkal inkább egy elvárás a business részéről. Ezzel lehet valós visszajelzést adni a kollégáknak, vezetőknek, igazgatóknak, és a megfogható, konkrét számok alapján lehet tanulságokat levonni, sikereket felmutatni, javítandó területeket azonosítani – mondhatni ez az alapja minden másnak, ha ez nincs rendben, hiába próbálunk belső kommunikációs folyamatokat és rendszert kiépíteni munkahelyünkök. Egy dolog tehát biztos: sokszor elő fog még kerülni ez a téma a blogon!

Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel hat éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .