Esett már szó belső kommunikációs blogokról, beszéltem a podcast-hallgatás előnyeiről, most pedig harmadik – egyben utolsó – cikkem következik a szakmai fejlődés és tanulás témakörében. A platform, amit ma körbejárunk, kicsit elszakad a digitális felületektől: ezúttal belső kommunikációhoz kapcsolódó könyvekről lesz szó, olyanokról, amiket már személyesen is olvastam, és olyanokról is, amik egyelőre csak a várólistámon vannak, de mindenképp szeretném előbb-utóbb feltenni őket a polcra. A lista angol és magyar nyelvű könyveket egyaránt tartalmaz; értelemszerűen egyelőre előbbiből van több, de a HVG Könyvek Kiadónak hála egyre több a szuper minőségű fordítás is. Lássunk is neki!

Ajánlások a saját könyvespolcomról

Ed Catmull – Kreativitás Rt.

Miről szól? A Toy Story, Szörny Rt., Verdák és sok más animációs film mögött álló Pixar stúdió belső folyamatairól és arról, hogyan tartják fent az innovációt, mint a cég egyik legfőbb értékét.

Miért ajánlom? Mert egy olyan nagyvállalat gyakorlati működését mutatja be, ahol a hatékonyságot nem a kiküldött e-mailek vagy az elkészített Excel-táblák számában, hanem ötletekben és kreativitásban mérik. A Pixar-nál is megvannak a nagyvállalati kommunikáció jellemző jegyei – osztályszintű meetingek, Town Hall beszélgetések, hírlevelek -, a kommunikáció és a megközelítés mégis egészen más, mint bármilyen multi cégnél.

Robert B. Cialdini – Előhatás

Miről szól? Robert Cialdini szociálpszichológus könyve a befolyásolás pszichológiájáról és arról, hogyan tudunk már az üzenet átadása előtt hatást gyakorolni a befogadó félre.

Miért ajánlom? Kevesen foglalkoznak azzal, hogy a belső kommunikáció sokszor kőkemény pszhichológia: megnyitások, kattintások, cselekvések és viselkedésminták múlnak azon, mit, mikor, milyen formában, milyen körülmények közt kommunikálunk. Cialdini könyve a meggyőzés és a befolyásolás témáját járja körbe, némi bepillantást engedve a kommunikáció szociálpszichológiai hátterébe.

Laszlo Bock – A Google Titok

Miről szól? Csúszdák, babzsákok, egészen elképesztő juttatások és fizetések – a Google-ről sok helyen hallani jókat, ebben a könyvben pedig maga a cég egykori People Operations igazgatója, Laszlo Bock rántja le a leplet arról, hogy ebből mi igaz.

Miért ajánlom? Mert eloszlatja a ködöt a sokszor “unikornisként”, a világ legjobb munkáltatójaként aposztrofált cégről, és bemutatja azt, hogy noha ezek a sajátosságok tényleg megvannak náluk, mindnek nagyon komoly háttere és feltételrendszere van. A Google munkáltatói márka valódi értéke ráadásul nem is ezekben rejlik, hanem egy másik alapvető emberi tulajdonságban: a bizalomban.

David Halpern – Inside the Nudge Unit

Miről szól? David Halpern viselkedéstudományi szakértő arról ír könyvében, hogyan lehet apró lépésekkel és változásokkal óriási eredményeket elérni – és hogyan spórolt ezzel több millió fontot a brit kormánynak a különleges “Nudge Unit” alakulat élén.

Miért ajánlom? Már egy külön cikk is született a blogon az EAST modellről és annak hátteréről, ami nagyszerűen átültethető a munkahelyi mindennapokba; a könyv ezt ezerszer részletesebben, rengeteg izgalmas példával és gyakorlati jótanáccsal kiegészítve magyarázza el.

Chip & Dan Heath – Switch: How to Change Things When Change is Hard

Miről szól? Változást átélni sosem könnyű – leginkább azért, mert rosszul van tálalva, és nem veszi figyelembe az emberi magatartás és gondolkodás alapvető jellemvonásait. Chip és Dan Heath könyve az emberi agy racionális és érzelmi felét boncolgatja, különös tekintettel a változások kezelésére és a lehetséges reakciókra.

Miért ajánlom? Leginkább azért, mert munkahelyi környezetben a változás az egyetlen dolog, ami állandó – havonta jönnek-mennek az új kollégák, új rendszerek, platformok, olykor teljesen új stratégiák és értékek kerülnek bevezetésre, nekünk pedig, mint kommunikációért felelős kollégáknak, tudnunk kell, hogyan lehet ezeket hatékonyan levezényelni. Ebben a témában is született már egy korábbi bejegyzésem, melyet itt találsz – utána pedig folytathatod a teljes könyvvel!

Tervezett olvasmányok

Rengeteg olyan könyv van, aminek a címe és / vagy szerzője rendszeresen szembejön velem, viszont még nem jutottam el odáig, hogy el is tudjam olvasni ezeket. Pont írás közben rendeltem meg Chip Heath Made to Stick : Why Some Ideas Survive and Others Die könyvét, utána pedig a következők közül szeretnék válogatni – nem feltétlenül ebben a sorrendben 🙂

  • Imagine It Forward – Beth Comstock 25 évig volt a GE egyik legkarizmatikusabb női vezetője, aki storytelling és diversity terén hatalmas lendületet adott a világ egyik legnagyobb cégkomplexumának – többek közt ezekről mesél első saját könyvében.
  • Build It: The Rebel Playbook – Gyakorlati útmutató a fenntartható és működő employee engagement kialakításához a McDonald’s, KPMG, IBM, Unilever és egyéb munkáltatók példájából kiindulva.
  • The Trusted Advisor – Kommunikációs szakemberként fontos, hogy hiteles, megbízható, professzionális tanácsadói legyünk a szervezet vezetőinek; ezen téma kapcsán David Maister könyve erősen ajánlott olvasmánynak tűnik.
  • Campaign It! : Achieving Success Through Communication – Ha hihetünk a bemutatkozónak és az értékeléseknek, ez a könyv a kommunikációs kampányokban való gondolkodás alapjait változtatja meg egy teljesen újszerű megközelítéssel.
  • Drive : The Surprising Truth About What Motivates Us – Mi készteti az embereket cselekvésre? Mi az, ami valóban motivációt tud adni? És mi az, amit teljesen rosszul tudunk a témában..? Daniel H. Pink könyve megadja a választ ezen kérdésekre – és még többre is.
  • Illuminate : Ignite Change Through Speeches, Stories, Ceremonies and Symbols – Azok a kommunikációs eszközök és csatornák, amikkel például Steve Jobs, vagy Martin Luther King tömegeket mozgatott meg, számodra is elérhetőek – csak az nem mindegy, hogyan használod őket. Egy könyv a vizuális jegyek, szimbólumok, történetek és hagyományok fontosságáról!

A saját wishlistem összeállításában rendszeres inspirációt nyújt a CIPR Inside által összegyűjtött lista, valamint Rachel Miller gyűjtései – ezúton is óriási hála nekik, amiért rendszeresen képben tartanak minket a belső kommunikációs szakma legizgalmasabb olvasmányaival!

A rendelést leggyakrabban a Book Depository oldalán keresztül intézem, ahonnan ingyenes kiszállítással, nagyon jó árakon lehet beszerezni gyakorlatilag bármilyen könyvet – az pedig nagy plusz, hogy a rendelt könyvek időben meg is érkeznek, eddig semmim sem keveredett el a szállítás során náluk.


Ezzel egyelőre a végére ért “Tanuljunk belső kommunikációt” sorozatom, remélhetőleg a blogok, podcastok és könyvek hármasából mindenki össze tudott szedni annyi izgalmas forrást, amik az idei évre – vagy akár tovább is – elegendő inspirációt szolgáltatnak szervezeti kommunikációs kérdésekben. A téma gyakorlatilag kimeríthetetlen, és biztos vagyok benne, hogy a későbbiekben még fog frissülni a gyűjtemény; tartsatok hát velem a továbbiakban is, már most rengeteg izgalmas ötletem van a blog jövőjére nézve!

Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel hat éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .