Mikor elkezdtem ezt a blogot, sokat gondolkoztam azon, ki legyen a fő célközönség, ki az, aki leginkább érintett a belső kommunikáció terén.

Első körben nyilván azokra az emberekre gondoltam, akik hozzám hasonlóan kifejezetten ezzel a szakterülettel foglalkoznak: egyre több nagyvállalat alkalmaz belső komm. koordinátorokat, specialistákat vagy akár egész csapatokat, akik a hatékony szervezeti kommunikáció  elősegítésén dolgoznak nap mint nap, meglehetősen változatos feladatok és projektek által. Volt olyan korábbi munkahelyem, ahol a felsővezetés tagja volt a belső kommunikációs igazgató, így az üzleti stratégia és tervezés kiemelt alappillére lehetett az, hogy az iroda falain belül is minden jól működjön. Noha a külön belső komm. teendőkre dedikált munkaerő rengeteg előnnyel járhat a munkahely számára (erre később egy külön cikkben is kitérek majd), Magyarországon egyelőre nagyon kevés munkahelyen van rá példa, inkább külföldön – jellemzően például Angliában – erős az “internal comms”, mint önálló pozíció és szakmai ágazat elismertsége. 

🚩 Példamutató kommunikáció a munkahelyen

Kommunikáció ettől függetlenül létezik minden munkahelyen, akik pedig aktívan formálják, azok leginkább a HR szakemberek, valamint a szervezet közép- és felsővezetői. Előbbiek a szervezeti kultúrának adnak strukturált keretet, és gondoskodnak a HR folyamatok operatív működtetéséről, utóbbiak pedig nap mint nap példát mutatnak beosztottjaiknak és környezetüknek azzal, ahogy viselkednek, dolgoznak vagy épp tárgyalnak – ez lehet pozitív és negatív egyaránt. Nekik tehát legalább ugyanannyira szólnak a Komm365 bejegyzései, mint a kommunikációs specialistáknak.  

De bővítsük még tovább a kört: mi a helyzet pozíciótól és szinttől függetlenül azokkal a munkavállalókkal, akik a rossz szervezeti kommunikáció hatására minden nap végén elégedetlenül mennek haza? Vagy épp lennének fejlesztési ötleteik, de nem tudják, hogyan, milyen formában tudnák azokat sikerre vinni? Természetesen ők is ugyanúgy érintettek a témában, hiszen a szervezeti kommunikáció valójában egy belső párbeszéd, és mint ilyen, kétirányú folyamat. Ha a kommunikáció csak felülről jövő üzenetekből áll, melyekre “alulról” semmi visszajelzés, üzenet vagy reakció nem érkezik, akkor a folyamatokat teljesen újra kell gondolni, különben masszív fluktuációra és elégedetlenkedésre lehet számítani.  

Én eddig elsősorban multinacionális cégeknél és nagyvállalatoknál dolgoztam, ezt a munkahelyi kultúrát ismerem a legjobban, így írásaim nagy része valószínűleg azokhoz fog a legközelebb állni, akik hasonló környezetben dolgoznak, és szeretnének valamiféle fejlődést előidézni szervezeti kommunikáció terén. A problémák, amikről írok azonban nem kötődnek munkahelyhez vagy iparághoz, nagyjából mindenhol hasonló kihívásokkal kell szembenézni a szervezeti kommunikáció területén: az emberek nem olvassák a belső e-maileket, nem ismerik az Intranet tartalmát, nem járnak el a céges rendezvényekre, nincs üzletágakon / csapatokon átívelő kommunikáció, és így tovább…

🗺️ Konklúzió: közös erőfeszítés, komoly eredmények!

A későbbiekben ezekre igyekszem minél több megoldási és fejlesztési javaslatot nyújtani, ami a felsorolt célközönségek mindegyikének egyformán szól, legfeljebb más és más módon. Különböző eszközökkel, eltérő szinteken tud egy vezető, egy kommunikációs szakértő, egy HR-es vagy egy szimpla beosztott hozzájárulni ahhoz, hogy hatékony legyen a cég belső működése – igazán azonban csak közösen, együttes erővel tudnak jelentős eredményeket elérni. És hogy ez miként lehetséges? Rengeteg kitartással és munkával, melyhez kezdetben akár apró lépések, például az EAST-modell figyelembe vétele is rengeteget segíthet!

Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel hat éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .