Mi a belső kommunikáció, és miért érdemes jobban odafigyelni rá?
Egy kicsit HR, egy kicsit marketing, van benne némi pszichológia és szociológia is, valójában pedig a szervezet egészének a felelőssége, hogy hatékonyan, a vállalati stratégia szerves részeként működjön – vajon mi lehet a szóban forgó terület? Természetesen nem más, mint a belső kommunikáció, egy viszonylag nehezen definiálható, ám annál fontosabb szelete a sikeres munkahelyi működésnek. Belső kommunikáció az, ahogy kapcsolatba lépsz a kollégáiddal, ahogy a főnököd tárgyal veled, de ide tartozik az is, hogy például hogyan értesülsz egy céges rendezvényről, hogyan élsz meg egy nagyobb szervezeti változást, vagy hogy mennyire vagy tisztában a vállalat víziójával és stratégiájával, és – mintegy ezek összegzéseként – mennyire érzed jól magad a munkahelyeden nap mint nap.
Nagy szervezet = problémás belső kommunikáció? ?
Nem nehéz azt belátni, hogy minél nagyobb egy vállalat, annál komplexebbé válik a munkatársak közti kommunikáció, mely a munkaköri megosztottság (vezető-beosztott, különböző munkacsoportok, projektcsapatok, üzletágak, stb.) mellett gyakran fizikai akadályokkal (különböző emeletek, épületrészek, vagy akár más-más városokban lévő telephelyek) is kiegészül. Ez nem azt jelenti azonban, hogy egy tízfős startupnál automatikusan jól működik minden – hiába fér el minden kolléga a ping-pong asztal mellett, ott is ugyanúgy vannak nehézségek és információs szakadékok, melyek a hatékony belső interakciók hiányának tudhatóak be.

A kulcs mindkét véglet esetében a kommunikációra való tudatos odafigyelés: mérjük fel, mi az, ami jelenleg jól működik és mi az, ami kevésbé, majd gondoljuk át, hogy ehhez képest milyen lenne az ideális állapot, ahová el szeretnénk jutni. A belső kommunikációban nagyon látványosan tud érvényesülni az “apró léptek” elve – egy-egy kisebb változtatás is óriási eredményeket hozhat hosszútávon a kollégák mindennapjaiba.
Tűzd ki például első célnak azt, hogy a következő évben 10%-kal többen nyissák meg a belsőleg kiküldött all-staff kommunikációkat: ha ez csak 20%-ról 30%-ra való elmozdulásban nyilvánul meg, már az is azt jelenti, hogy az emberek ötöde helyett közel az egyharmaduk értesül a fontos szervezeti változásokról, vesz részt a céges rendezvényeken és megy haza elégedettebben a nap végén.
Honnan tudjam, hogy mi működik jól…? ?
Joggal merülhet fel benned, hogy “Persze, figyeljek oda tudatosan.. De pontosan hogyan is?”. Erre válaszként összeszedtem pár kérdést, mely segíthet behatárolni azt, hogy a munkahelyeden jelenleg milyen hatékony a belső kommunikáció:
- Ki felel elsődlegesen munkahelyed belső kommunikációjáért? Kik azok, akik ebben támogatják? Hogyan viszonyulnak a vezetők a belső kommunikációs kérdésekhez?
- Létezik rövid- vagy hosszútávú belső kommunikációs stratégiája munkahelyednek?
- Milyen csatornákon zajlik belső kommunikáció a munkahelyeden? Miért pont ezek a csatornák vannak alkalmazásban, és milyen gyakran kerül felülvizsgálatra a hatékonyságuk?
- Mennyire tudatos és strukturált egy-egy belső kampány megtervezése, elindítása és lebonyolítása?
- Milyen módon, milyen mérőszámokkal és célokkal kerül mérésre a belső csatornák és kampányok hatékonysága?
- Milyen kvalitatív visszajelzéseket kap a kollégáktól munkahelyed belső kommunikációja?
- Mennyire tartod kreatívnak, innovatívnak, egyedinek munkahelyed belső anyagait (hírlevél, plakát, videók, stb.)?
A jó hír, hogy ezek mind elő fognak kerülni a Komm365 későbbi bejegyzéseiben, így ha továbbra is velem tartasz, idővel mindegyik témakörhöz konkrét válaszokat, gyakorlatban könnyen megvalósítható javaslatokat és fejlesztési ötleteket kaphatsz – és persze jó pár személyes sztorit, egyenesen a munkahelyi mindennapokból merítve. Szeretném, ha a belső kommunikáció, mint önálló szakterület és szemléletmód minél több munkahelyre eljuthatna; szerencsére a téma bőven tartogat izgalmakat, úgyhogy bízom benne, ez könnyen fog menni!
És hogy merre kezdd az olvasást? A blog “Első lépések” szekciója, az ingyenesen felhasználható sablonokat és tervezőket összegyűjtő #kommkönyvtár valamint a “Tanuljunk belső kommunikációt” cikksorozat megadhatja azt az inspirációs kezdőlöketet, ami felpörgetheti munkahelyed szervezeti kommunikációját:
- Tanuljunk belső kommunikációt #1: blogok
- Tanuljunk belső kommunikációt #2: podcastok
- Tanuljunk belső kommunikációt #3: könyvek

Ha garantáltan nem akarsz lemaradni a legfrissebb belső kommunikációs aktualitásokról és tippekről, iratkozz fel hírlevelemre a lenti űrlapon, vagy vedd fel velem a kapcsolatot közvetlenül akár LinkedIn-en, akár pedig e-mailben.
Jó szórakozást a bloghoz!
0 hozzászólás