Egy kicsit HR, egy kicsit marketing, van benne némi pszichológia és szociológia is, valójában pedig a szervezet egészének a felelőssége, hogy hatékonyan, a vállalati stratégia szerves részeként működjön – vajon mi lehet a szóban forgó terület? Természetesen nem más, mint a belső kommunikációegy viszonylag nehezen definiálható, ám annál fontosabb szelete a sikeres munkahelyi működésnek. Belső kommunikáció az, ahogy kapcsolatba lépsz a kollégáiddal, ahogy a főnököd tárgyal veled, de ide tartozik az is, hogy például hogyan értesülsz egy céges rendezvényről, hogyan élsz meg egy nagyobb szervezeti változást, vagy hogy mennyire vagy tisztában a vállalat víziójával és stratégiájával, és – mintegy ezek összegzéseként – mennyire érzed jól magad a munkahelyeden nap mint nap.  

Nagy szervezet = problémás belső kommunikáció? 👻

Nem nehéz azt belátni, hogy minél nagyobb egy vállalat, annál komplexebbé válik a munkatársak közti kommunikáció, mely a munkaköri megosztottság (vezető-beosztott, különböző munkacsoportok, projektcsapatok, üzletágak, stb.) mellett gyakran fizikai akadályokkal (különböző emeletek, épületrészek, vagy akár más-más városokban lévő telephelyek) is kiegészül. Ez nem azt jelenti azonban, hogy egy tízfős startupnál automatikusan jól működik minden – hiába fér el minden kolléga a ping-pong asztal mellett, ott is ugyanúgy vannak nehézségek és információs szakadékok, melyek a hatékony belső interakciók hiányának tudhatóak be. 

belső kommunikáció

A kulcs mindkét véglet esetében a kommunikációra való tudatos odafigyelés: mérjük fel, mi az, ami jelenleg jól működik és mi az, ami kevésbé, majd gondoljuk át, hogy ehhez képest milyen lenne az ideális állapot, ahová el szeretnénk jutni. A belső kommunikációban nagyon látványosan tud érvényesülni az “apró léptek” elve – egy-egy kisebb változtatás is óriási eredményeket hozhat hosszútávon a kollégák mindennapjaiba.

Tűzd ki például első célnak azt, hogy a következő évben 10%-kal többen nyissák meg a belsőleg kiküldött all-staff kommunikációkat: ha ez csak 20%-ról 30%-ra való elmozdulásban nyilvánul meg, már az is azt jelenti, hogy az emberek ötöde helyett közel az egyharmaduk értesül a fontos szervezeti változásokról, vesz részt a céges rendezvényeken és megy haza elégedettebben a nap végén. 

Honnan tudjam, hogy mi működik jól…? 🤵

Joggal merülhet fel benned, hogy “Persze, figyeljek oda tudatosan.. De pontosan hogyan is?”. Erre válaszként összeszedtem pár kérdést, mely segíthet behatárolni azt, hogy a munkahelyeden jelenleg milyen hatékony a belső kommunikáció: 

  • Ki felel elsődlegesen munkahelyed belső kommunikációjáért? Kik azok, akik ebben támogatják? Hogyan viszonyulnak a vezetők a belső kommunikációs kérdésekhez?
  • Létezik rövid- vagy hosszútávú belső kommunikációs stratégiája munkahelyednek?
  • Milyen csatornákon zajlik belső kommunikáció a munkahelyeden? Miért pont ezek a csatornák vannak alkalmazásban, és milyen gyakran kerül felülvizsgálatra a hatékonyságuk?
  • Mennyire tudatos és strukturált egy-egy belső kampány megtervezése, elindítása és lebonyolítása?
  • Milyen módon, milyen mérőszámokkal és célokkal kerül mérésre a belső csatornák és kampányok hatékonysága?
  • Milyen kvalitatív visszajelzéseket kap a kollégáktól munkahelyed belső kommunikációja?
  • Mennyire tartod kreatívnak, innovatívnak, egyedinek munkahelyed belső anyagait (hírlevél, plakát, videók, stb.)?

A jó hír, hogy ezek mind elő fognak kerülni a Komm365 későbbi bejegyzéseiben, így ha továbbra is velem tartasz, idővel mindegyik témakörhöz konkrét válaszokat, gyakorlatban könnyen megvalósítható javaslatokat és fejlesztési ötleteket kaphatsz – és persze jó pár személyes sztorit, egyenesen a munkahelyi mindennapokból merítve.  Szeretném, ha a belső kommunikáció, mint önálló szakterület és szemléletmód minél több munkahelyre eljuthatna – szerencsére a téma bőven tartogat izgalmakat, úgyhogy bízom benne, ez könnyen fog menni!

És hogy merre kezdd az olvasást? A blog “Első lépések” szekciója, a belső kommunikációs iránytű, valamint a “Tanuljunk belső kommunikációt” cikksorozat megadhatja azt az inspirációs kezdőlöketet, ami felpörgetheti munkahelyed szervezeti kommunikációját:

belső kommunikáció Nagy Ádámmal


Ha garantáltan nem akarsz lemaradni a legfrissebb belső kommunikációs aktualitásokról és tippekről, iratkozz fel hírlevelemre a lenti űrlapon, vagy vedd fel velem a kapcsolatot közvetlenül akár LinkedIn-en, akár pedig e-mailben.

Jó szórakozást a bloghoz!



Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel öt éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .