Bizonyára Te is találkoztál már Facebookon a kiírással, mely szerint szívószálmentes augusztus van a hónapban. A felhívás és az egész mozgalom egy borzasztó egyszerű kérésen alapszik: legközelebb ha szórakozni mész, ne kérj szívószálat az italodhoz, egyetlen szívószálnak ugyanis 500 év is lehet a lebomlási ideje, csak nehezen lehet újrahasznosítani, a vizekbe kerülve pedig komoly problémákat jelenthet az ottani élővilágra nézve. Az üzenet jól érhető, a feladat könnyen teljesíthető, és valószínűleg az emberek nagy részének eszébe is fog jutni, ha legközelebb bulizni megy – de mit keres mindez egy belső kommunikációs blogon? A kulcsszó: változás!

Apró lépések, nagy változás 🐾

A kapcsolódási pontot valójában egy könyv, pontosabban a könyv mondanivalója rejti, melyet mostanában sűrűn forgatok lefekvés előtt. Chip és Dan Heath közös irománya, a “Switch – How to change things when change is hard” a változásmenedzsment problémakörét járja körül nagyon gyakorlatias, jól érthető módon, rengeteg példával, konkrét esettel, sőt, megoldandó feladattal illusztrálva.

Változáskezelés a belső kommunikációban


A könyv egyik alapfeltevése, hogy bármilyen változás – legyen ez akár magánéleti vagy szakmai – kapcsán szinte minden esetben csak az akadályokat látjuk magunk előtt, nem pedig a célt. Ennek megfelelően nekünk, mint a változás facilitátorainak elsősorban arra kell koncentrálnunk, hogy ezeket az akadályokat ledöntsük és minél könnyebben megoldhatóvá tegyük.

Egy nagyon egyszerű példa a könyvből: ha azt mondja neked valaki, hogy táplálkozz egészségesebben, az nem változásmenedzsment. A cél nagyon távoli és nehezen megfogható, és ugyan rengetegféleképp közelíthetnél felé, pont ez a bőség zavara fogja előidézni azt, hogy végül nem fog történni semmilyen változás. Milyen ételt ehetek? Miért kerültek tiltólistára bizonyos ételek, amik egyébként egészségesnek tűnnek? Melyik étkezés során figyeljek oda jobban? Az agy gőzerővel pörög, hogy megoldja a problémát, de közben azon vesszük észre magunkat, hogy a viselkedésünk nem változik: még egy laza nap belefér,  egy utolsó nasizás az esti film mellé, aztán tényleg diétázok, és így tovább a végtelenségig…

Hogyan lehetne jobban megfoghatóvá tenni a célt, és leküzdeni az akadályokat, amelyek a tartós viselkedés-változás útjában állnak? Steve Booth-Butterfield és Bill Reger, a West Virginia University professzorai maguk is sokat törték a fejüket a problémán íróasztaluk felett, míg végül egy pofonegyszerű megoldás jött velük szembe: a tej. Ha a minden amerikai háztartásban megtalálható tej helyett az emberek tudatosan kisebb zsírtartalmú tejre váltanának, máris az optimális tartományba kerülne a napi telített zsír-bevitelük – és ehhez mindössze annyit kell tenniük, hogy bevásárláskor nem a megszokott márkát emelik le a polcról. Az egészségesebb táplálkozás előidézéséhez tehát ebben az esetben egy vásárlást ösztönző marketingkampány vezetett, melynek hatására még fél évvel később is közel duplájára nőtt a zsírszegény tejek fogyasztása.

Változás a munkahelyen – az elefánt és a lovas esete 🐘 

Ugyanezt a logikát érdemes alkalmazni bármilyen belső, munkahelyet érintő változás esetén is. Mindig gondolj arra, hogy hiába egyértelmű a cél, az emberek ösztönös magatartása nem feltétlenül fog ebbe az irányba tartani. A könyv szerzőpárosa ezt úgy fogja meg, hogy a személyiség valójában két jól elhatárolható részből áll: egy elefántból, aki csak a közvetlenül előtte lévő utat látja és érzelmi alapon dönt, valamint egy lovasból, aki ugyan az elefánt hátán ülve messzebbre is ellát, és racionális döntéseket tud hozni, de a látszat ellenére nem mindig tudja a hattonnás elefántot kordában tartani és megfelelő irányba terelni. 

Változáskezelés: az elefánt és a lovas


Nézzük meg mindezt egy példán keresztül!
 Munkahelyeden egy új szoftvert szeretnél bevezetni, amiben a kollégák könnyebben adminisztrálhatják a beérkező számlákat. Egyértelműnek tűnik, hogy ez meg fogja könnyíteni a munkájukat, és sok időt megspórol nekik – ezt a munkatársakban lakozó lovas meg is érti már az első pillanattól -, viszont az átállás sok pepecseléssel járna, és a kezdeti beállítások nagyon bonyolultnak tűnnek, így a bennük lakozó elefánt marad a megszokott ösvényen, nem fog elindulni a hatékonyabb útvonalon, hiába noszogatja lovasa.

Ahhoz, hogy feloldjuk a problémát, nem elég kijelölnünk a célt (az új szoftver használata), hanem le kell fektetnünk az oda vezető út alapjait is: mutassuk meg, hogyan lehet gyorsan aktiválni az új rendszert, tegyük a lehető legegyszerűbbé a régi adatok importálását, csináljunk oktatóvideókat és interaktív hírleveleket, melyben bemutatjuk a rendszer előnyeit, stb. Ha kijelöltük az ösvényt, mind az elefánt, mind pedig a lovasa együtt menetelhet a cél felé.

A változás egyetlen szívószállal kezdődik 🍹

Vissza a címhez és az első bekezdéshez: a “szívószálmentes augusztus” valójában egy zseniális kampány a környezettudatos viselkedés érdekében, egy nagyon jól behatárolt, könnyen követhető ösvénnyel (elefánt és lovasa számára egyaránt), melynek során szinte észrevétlenül változik meg viselkedésünk, közelebb kerülve egy fenntarthatóbb jövőképhez. Gondolj bele, mekkora hatása lehet a környezetre nézve, ha már csak az emberiség egytizede úgy dönt a kampány miatt, hogy nem kér a továbbiakban szívószálat – és ugyanez a példa jusson eszedbe akkor is, ha legközelebb valamilyen kommunikációs / változáskezelési kampányba kezdenél munkahelyeden, hiszen ott is ugyanez az alapelv érvényesül. Lehet, hogy a cél távolinak tűnik, de ha tiszták és egyértelműek az oda vezető lépések, nem lehet gond!

A cikkben említett könyv magyar nyelven egyelőre nem kapható, angolul viszont szállítási költség nélkül megrendelhető a Bookdepository oldaláról.

Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel hat éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .