Tegnap a HRPWR Nagy Employer Branding Nap rendezvényén jártam, ahol – várakozásaimat felülmúló módon – gyakorlatilag minden előadásban volt legalább egy olyan kulcsgondolat vagy újszerű megközelítés, amit el tudtam hozni magammal és szeretnék is beépíteni saját, illetve munkahelyem mindennapjaiba. Ezekből szemezgettem Nektek tíz pontban, összefoglalva a legfőbb tanulságokat és lépéseket egy őszintébb munkáltatói márka kialakítása felé!

  1. Gondolkozz az egész munkavállalói életciklusban! Több előadónál is visszatérő téma volt, hogy az employer branding valójában egyáltalán nem egyenlő a toborzással és a bevonzással (noha a legtöbb munkahely számára jelenleg ez a helyzet), hanem az adott kolléga felvétele után is folytatódik a munkavállalói elégedettség, a megtartás, illetve az offboarding témaköreivel. A munkavállalói márka nem egy pillanatkép, amit kifelé mutatunk az álláskeresőknek – jóval több annál.
  2. Dolgozz az adatokból! Rengeteg és meglehetősen reprezentatív adatunk van arra vonatkozólag, hogy a magyar álláskeresők mit várnak el egy munkáltatótól, vagy például mik azok az okok, melyek miatt az emberek legnagyobb része feláll jelenlegi munkahelyéről. Érdemes időt szánni ezek megismerésére és feltérképezésére; könnyen lehet, hogy amit eddig legfőbb üzenetedként próbáltál kommunikálni a piac felé, az valójában teljesen távol áll a mai álláskeresők elvárásaitól és igényeitől, és egy más, újragondolt EVP-vel sokkal nagyobb hatékonyságot érhetnél el.
  3. Keresd a saját történeted! Faix Csaba, a Prezi kommunikációs tanácsadója annak a fontosságát hangsúlyozta, hogy találjuk meg saját vállalati történeteinket: azokat a sztorikat, melyeket valóban átitatnak a cég által képviselt értékek és üzenetek, melyekből külön magyarázat nélkül is teljesen átjön az adott munkahely kultúrája. Bármennyire is hihetetlennek tűnik, biztos, hogy a Te munkavállalóidnak is vannak ilyen történetei – ha sikerül ezeket azonosítanod, egy olyan ütőkártyád lesz employer branding terén, melyet nagyon nehéz lesz felülmúlnia versenytársaidnak.
  4. Edukáld az X / Y / Z generáció tagjait, hogy jobban megértsék egymást! Az, hogy lassan már három különböző generáció dolgozik a munkahelyeken, jelentősen meg tudja bonyolítani a szervezeti kommunikációt és a közös munkát – főleg, ha egyáltalán nincsenek tisztában az egymás közti különbségekkel. Steigervald Krisztián, az Emotional Marketing ügyvezetője sikeresen új megvilágításba helyezett egy olyan témát, melyet én már ezerszer lerágott csontnak tartottam; a kulcsszó ezen a téren talán a tudatosság lenne, igyekezzünk folyamatosan arra nevelni a kollégákat, hogy ismerjék meg egymás (generációból adódó) erősségeit, gyengeségeit, jellemvonásait ahelyett, hogy elbeszélnének egymáss mellett.
  5. Ne ígérj többet, mint amit tényleg nyújtani tudsz! Mindenki a legtehetségesebb munkavállalókra lő, és emiatt a cégek hajlamosak folyamatosan egymásra licitálni ígéretek terén – a gond csak az, hogy ezek nagyon gyakran nem, vagy csak nagyon kis részben fedik az igazságot. Jó munkáltatói márkát építeni nehéz, azonban lerombolni nagyon könnyű – ha a munkavállalóinknak minden földi jót ígérünk, de belépéskor csalódások sorozata éri őket, annak hamar híre megy a munkaerőpiacon.
  6. Jól hangzó, ám üres mondatok helyett mutasd meg vállalatod igazi értékeit! Van a Fiverr nevű cégnek egy zseniális employer branding videója, amit épp az tesz rendkívülivé, hogy megmutatja, valójában minden cég ugyanazokat az életigazságokat és üzeneteket durrogtatja. “Itt nem kollégák dolgoznak, hanem barátok“; “egy munkahely, ahol valóban önmagam lehetek“; “itt minden nap egy újabb izgalmas kíhívás” – ismerősek? Felejtsd el ezeket, és helyette kezdj el azon gondolkodni, mitől ténylegesen egyedi a munkahelyed, és mi az, ami miatt a te munkáltatói márkád messze kitűnhet a több ezer másik közül.
  7. Tanulj a legjobbaktól! Folytatva az előző pontot, a SodaStream (a világ legjelentősebb szódagépgyártó-cége) például tovább is gondolta, hogy mitől lesznek egyediek, és összeraktak egy olyan videót, melynek láttán elhisszük, hogy ez bizony egy vagány munkahely. Nincs benne felesleges sallang, nincsenek unalomig ismételt, “egyedi” értékajánlatok, csak egy őszinte bemutatkozó arról, miben hisznek a cég dolgozói – és ez baromi jól tud működni. Érdemes szétnézni YouTube-on, és keresni pár hasonló jó példát, amiből tudsz ihletet meríteni.
  8. Ne félj segítséget kérni a szakértőktől! Az employer branding gyakran csak egy extra felelősségi kör, amit a HR-es vezető – vagy rosszabb esetben egy részmunkaidős gyakornok – nyakába varrnak, ugyanakkor muszáj különálló szakterületként tekintenünk rá ahhoz, hogy stratégiai szinten tudjunk foglalkozni vele. A legszerencsésebb, ha cégen belül fel tudsz állítani egy Employer Branding csapatot (ez lehet akár csak két-három fő is), de ha ez nem megvalósítható, ne félj segítséget kérni a kifejezetten munkáltatói márkaépítésre szakosodott tanácsadó cégektől sem – ők ismerik a megfelelő módszertant, kutatásokat, folyamatot, mely egy sikeres employer brand kiépítéséhez szükséges lehet.
  9. Vond be a kollégáidat is! A jó munkáltatói márka nem felülről jön, hanem közösen, a munkavállalók aktív bevonásával kerül körvonalazásra. Erre számtalan eszköz és csatorna létezik: mélyinterjúk, fókuszcsoportos beszélgetések, feedback formok, de akár csak egy-egy ebéd melletti kötetlen beszélgetés is nagyon hasznos insightokat nyújthat arról, miért szeretnek / nem szeretnek nálunk dolgozni a kollégák. De ha már korábban szó esett videókról: ezen a téren is nagyon fontos, hogy ne csak a vezetőség szólaljon meg és legyen a cég arca, hanem minden szintről, minden csapatból szerepeljenek benne kollégák a hitelesség érdekében.
  10. Légy merész! Utolsó videó mára (igen, ebből elég sok volt a rendezvényen – de nem ok nélkül): az új-zélandi rendőrség gondolt egy merészet, és csinált egy toborzó videót, ami pont olyan, mint a mindennapjaik. Kiszámíthatatlan, pörgős, meglepő, ugyanakkor néha humoros és nagyon is emberközeli; ennél őszintébb és hitelesebb munkáltatói márka-bemutatót aligha találnánk, még ha a videó nem is feltétlenül nevezhető tökéletesnek – elvégre nem a legjobb ötlet futás közben embereket beszéltetni. 🙂

A rendezvényért, a sok inspirációért és a videókért nagy köszönet a HRPWR csapatának és az előadónak, még sok ilyet a jövőben! 

Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel hat éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .