Ahogy ígértem korábbi cikkemben, maradunk az évindítás témakörénél, viszont ezúttal már visszakanyarodunk a belső kommunikációs ügyekhez – következzék 5 olyan trend, ami ugyan már tavaly elkezdődött, de idén várhatólag még erősebben jelen lesz minden munkahelyen!

1. Digitalizáció minden területen🤖

A digitalizáció, mint jelenség, nem ma kezdődött, de sok munkahely még mindig eléggé le van maradva ezen a téren, így valószínűleg 2019-ben is helye lesz a legmeghatározóbb belső kommunikációs trendek közt. A digitalizáció új csatornák, új megoldások egész tárházát vonzza magával, aminek a külső és a belső kommunikációban is hatalmas szerepe van egészen az első találkozástól (állásra való jelentkezés / karrieroldal böngészése / social media platform) a konkrét munkavégzésig (cloud sharing & online collaboration platformok, a munkahelyen használt toolok, rendszerek, stb.). A digitális csatornák könnyebb munkavégzést, mérhetőbb eredményeket, nagyobb hatékonyságot jelentenek, melyek akár már egészen rövid távon is érezhetővé válnak.

Ha már digitalizációról beszélünk, szintén nem elhanyagolandó a mesterséges intelligencia szerepe és dinamikus fejlődése, melynek hála egyre több monoton, ismétlődő munkát bízhatunk rá hűséges számítógépünkre, ezzel jelentősen lerövidítve akár teljes munkafolyamatokat. Az MI (avagy angolul AI) lassacskán kezd begyűrűzni a belső kommunikáció világába is, kifejezetten szervezeti kommunikációra kifejlesztett chatbotokkal, intelligens, automatikus személyre szabást ígérő platformokkal és olyan szoftverekkel, melyek másodpercek alatt kiszűrik a lényeget bármilyen adathalmazból. Ami pár éve még elképzelhetetlen jövőképnek tűnt, az mostanra már csak egy kattintásnyira van!

2. Vezetői bevonódás és példamutatás🤵

Ha valami, akkor ez a téma a belső kommunikáció alfája és omegája – számtalan külföldi blogon, fórumon, publikációban olvasni, hogy a belső komm. szakemberek számára a legnagyobb problémát a vezetői réteg bevonása és edukálása jelenti, enélkül márpedig csak döcögősen lehet strukturált szervezeti kommunikációt és ezáltal belső kultúrát kiépíteni.

2019-ben tehát egészen biztos, hogy kiemelt prioritás marad ez a téma is, elvégre a szervezeti kommunikáció messze nem csak arról szól, hogy a vezérigazgató mit üzen a kollégák felé, hanem arról is, hogy például a kisebb csoportvezetők mit és hogyan kommunikálnak a beosztottjaiknak, hogyan viselkednek velük szemben, mennyire tudatosan használják a rendelkezésre álló belső csatornákat és felületeket. Nem mindegy, hogy a kollégák milyen példát látnak maguk előtt nap mint nap: a felmondások egyik leggyakoribb oka nem más, mint a közvetlen felettes személye, ugyanakkor egy jó főnök-beosztott viszony komoly megtartó erő lehet akár hosszabb távra is.

3. Storytelling: a tartalom, és ami mögötte van📚

Már az őskor óta történeteket mesélünk egymásnak,  és valószínűleg nem 2019 lesz az az év, amikor felhagyunk ezzel a jó szokásunkkal; ugyan a storytelling kicsit kezd már elhasznált buzzworddé válni, ami mögötte van, az nagyon is fontos és meghatározó szereppel bír az employer branding és a belső kommunikáció világában.

Minden munkahely, sőt, minden egyes munkavállaló mögött van egy jó történet, amik nélkülözhetetlen alapelemei a munkáltatói márkának. Ha semmitmondó vállalati üzenetek és sablonos e-mailek helyett történetekben gondolkozol, máris komoly lendületet kaphat az egész szervezeti kommunikációd – de akár egy egyszerű prezentáció vagy egy tárgyalás során is érdemes lehet ezt észben tartani. Ha azt akarod, hogy az emberek figyeljenek rád, ne adatokat és tényeket közölj, egyszerűen csak mesélj el egy sztorit.

4. Ami nem elérhető telefonról, az szinte nem is létezik📱

Ezen a téren is van még hova fejlődnie sok vállalatnak, de lehet, hogy pont 2019 hozza majd el a nagy áttörést a mobiltelefonokkal kapcsolatban. Köztudott, hogy az emberek nagy része manapság az okostelefonjával kel és fekszik, sőt, még mosdóra se indul el nélküle – és ez a munkahelyen sincs másként, még ha az adott munkáltató olykor hajlamos is erről nem tudomást venni.

Ha valamilyen formában sikerül átültetni a belső kommunikáció egyes elemeit okostelefonokra is, azzal olyan ütőkártyát kaphatsz, amivel nagyon jelentős mértékben javítható a kollégák engagementje. A dolog ráadásul sokszor nagyon könnyen megvalósítható – pl. egy profi levelezőrendszerből kiküldött hírlevelek telefonon is szépen néznek ki, számos belső kommunikációs platform, mint az MS Teams pedig már külön telefonos applikációval is rendelkezik. 2019-et írunk, egyáltalán nem lehetetlen, hogy valaki a telefonjáról dolgozzon és kommunikáljon kollégáival.

5. Vizuális üzenetek > szöveges kommunikáció🍭

Képek, videók, infografikák, ikonok – minél többet használsz ezekből, és minél kevesebb a szöveges tartalom, annál valószínűbb, hogy ténylegesen célba fog érni az üzeneted. Az emberi agy sokkal könnyebben és gyorsabban dolgozza fel a vizuális információt, mint a sok bekezdésnyi szöveget, ráadásul nagyobb eséllyel el is raktározza azt hosszútávra.

Ha a másik, “tartalomgyártói” oldalról nézzük a dolgot, akkor ez persze felvet néhány kérdést, elvégre egy videót legyártani vagy egy igényes infografikát összeállítani jelentősen több munka, mint egy e-mail szövegét megírni. Itt nyilván Neked kell mérlegelned, hogy mi a fontosabb: mondjuk az, hogy egy adott üzenet a lehető leggyorsabban ki legyen küldve a kollégáknak, vagy az, hogy ténylegesen el is olvassák és ismerjék meg a tartalmát? Bizonyára mindkettőre előfordulnak példák a mindennapok során, a lényeg, hogy megtaláld a helyes egyensúlyt ezek közt, és próbálj még a legátlagosabb kommunikációba is valamilyen vizuális fűszerezést tenni.

Te hogy látod, mik lesznek az idei év meghatározó belső kommunikációs trendjei? Vagy a Te munkahelyed esetleg már az élen jár a fenti öt pontban?

Havonta egyszer házhoz mennek a legfrissebb belső kommunikációs trendek, érdekességek és hírek - ne maradj le róla Te sem!


Nagy Ádám

Belső kommunikációs specialista, kreatív geek, blogger. Közel hat éve foglalkozom kifejezetten szervezeti kommunikációval, blogomat pedig azért índítottam, hogy minél több munkahelyre eljusson és megfelelő fontosságot kapjon ez a szakterület. 💬

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .